Budějovickem u hornického města

Snad jen málokoho by dnes napadlo, že se na Českobudějovicku dříve dolovalo stříbro. Bylo to konkrétně městečko Rudolfov a jeho blízké okolí, kde se stříbrné doly nacházely. Trasa začíná i končí v tomto hornickém městečku.

Stáhněte si trasu včetně mapy v PDF.

Celková délka

Značení

ANO

Popis trasy

Ideální začátek trasy je místní zámek, odkud se vydáme směrem do mírného kopce a po pravé straně mineme Hornické muzeum. Za ním odbočíme vpravo, kde se napojíme na žlutou turistickou značku a místní naučnou stezku Cesta kolem hornického města. Projdeme kolem Královského rybníku a rybníku Jarval. Přijdeme až na rozcestí s červenou turistickou značkou, které se nachází u rybníku Mrhal, kde odbočíme vlevo. Projdeme obcí Jivno a stále pokračujeme po červené na takzvané Věčné místo – Locus Perennis až do města Lišov, kde můžeme po levé straně spatřit Horní rybník, vhod-ný k odpočinku nebo pikniku. Turistická značka dále vede ke kostelu sv. Václava a Muzeu F. M. Čapka, které se nachází ve Schwarzenberském špitálu. O kus dál, za místním kinem, leží náměstí Míru, kde nás čeká další turistický rozcestník. Z Lišova vede modrá trasa, která končí až u rybníka Koníř. Ten je vhodný ke koupání. Zde odbočíme vlevo po žluté značce, kde následně přejdeme silnici, směr Hvozdec. U obecního úřadu na-jdeme palírnu Bozízovka, kde jsou k dispozici k ochutnání místní výrobky. Z Hvozdce se vrátíme zpět na silnici a pokračujeme směr Zvíkov. Zvíkovem nás protáhne cyklotrasa 1096, která končí již u zmíněného rybníku Mrhal. Tam se odbočuje před obcí Hlincová Hora. Na hraně rybníka narazíme na žlutou turistickou značku, kde odbočíme vlevo a napojíme se na NS Cesta kolem hornického města. Dojdeme až na konec naučné stezky, která je samotným koncem žluté turistické značky. V samotném finále trasy na nás po pravé straně čeká zámeček Lustenek.

Zajímavosti na trase

Rudolfov - Rudolfov je město, které je příkladem živelného hornického města. První písemná zmínka o těžbě stříbra v okolí pochází z r. 1385. K intenzivní báňské činnosti však došlo až ve 2. pol. 16. století. Rudolfov se ve své době zařadil vedle Jáchymova a Kutné Hory k nejvýznamnějším kutištím v Čechách. Hlavní dominantou města je mohutný kostel sv. Víta stavěný v letech 1554-1583 jako protestantský chrám. Druhou dominantou je budova někdejšího báňského úřadu (dnes sídlo městského úřadu) s renesanční výzdobou a věžičkou. V dolní části města stojí renesanční zámeček. V okolí hráze Královského rybníka se zachoval měšťanský dům a řada domů malebné maloměstské zástavby.

Hornické muzeum- Muzeum sídlí v Perkmistrovském domě, který prošel rekonstrukcí a může tak sloužit pro místní návštěvníky i přespolní turisty. Multifunkční využití nabízí turistické informační centrum, pořádání kulturních akcí a zejména expozice hornictví – expozice jsou rozděleny do sekcí: Počátky hornictví na jihu Čech, Kolonizace Rudolfova, Vrcholné období těžby stříbra, Báňská správa, Pokusy o obnovu těžby a Státní dolování.

Lišov- Lišov byl založen v druhé polovině 13. století. Místo pro městečko bylo vybráno příhodně, neboť dávná komunikační trasa mezi jižními Čechami a jihem Moravy získala po založení Českých Budějovic roku 1265 na významu a obchodní ruch na cestě z Budějovic do Třeboně a dál k Jindřichovu Hradci postupně sílil, čehož lišovští řemeslníci a obchodníci čile využívali. Lišov byl také významnou dopravní křižovatkou, neboť z něho vedla přímá spojnice k hradu Hluboká.

Schwarzenberský špitál - Špitál byl založen 2. září 1676 Janem Adolfem Schwarzenbergem, který ho zasvětil sv. Janu Křtiteli a sv. Antonínu Paduánskému. Špitál byl určen vysloužilým sloužícím knížecího rodu, kteří zde dožívali. Ve 30. letech 20. století daroval Jan Schwarzenberg špitál městu Lišovu. Dnes je zde muzeum F. M. Čapka, výstavní síň Jana Rafaela Schustera a galerie.

Horní rybník - Rybník na okraj i města je příjemným místem pro odpočinek. Naleznete zde kryté lavičky a několik soch, které na rybník dohlížejí.

Děkanský dvůr - Lustenek - Lustenek (Děkanský dvůr) je renesanční dvůr či zámeček, z konce 16. sto-letí, který stojí u Rudolfova. Dodnes je památkou renesanční architektury, která prošla barokní a klasicistní úpravou. Objekt sloužil jako hospodářské zázemí zdejšímu děkanství a jako příležitostné venkovské sídlo děkanů, proto byl nazývaný též Děkanský dvůr.

Rybník Mrhal - Rybník patří mezi nejpůvabnější sportovně-rekreační lokality v okolí. Po obvodu jsou ideální podmínky pro rybolov, který se zde řídí míst-ním řádem a je možný celoroční lov ryb. Největší hloubka dosahuje cca 15 metrů.

Locus Perennis - „Věčné místo“ – jeden ze sedmi základních bodů výškového měření v bývalém Rakousku – Uhersku. Zdejší nadmořská výška je zde přesně 565,1483 m. n. m. (podle hladiny moře v Terstu). Značka je kryta jehlanem s latinským názvem a bývá mylně pokládána za střed Evropy. Locus perennis je chráněn jako významná technická památka.

Bozízovka (Hvozdec) - Místní produkty rodinné pěstitelské pálenice a ovocného lihovaru ve Hvozdci pochází téměř ze středu obce za obecním úřadem. Vedle lihovaru naleznete menhiry, které mohou dodat sílu na další cestu.

Rybník Koníř - Ideálním místem pro osvěžení je rybník Koníř. V minulosti byl městem Lišov renovován – upravená pláž a břehy, převlékárny, ohniště nebo dřevěné altánky.

Tvrz Zvíkov - Pozdně gotická tvrz z roku 1406 je od roku 1963 chráněná jako kulturní památka ČR. Tvrz byla původně dvoupatrová. Dnes je jednopatrovou kamenitou stavbou, kterých je v Čechách takto dobře zachovaných velmi málo. V současné době je tvrz soukromým majetkem a není veřejnosti přístupná.