Historická železnice Tábor - Bechyně
Nejstarší elektrická železniční trať v Rakousku-Uhersku je dílem génia Františka Křižíka.
Přístupnost
v Letním období, dle aktuálního provozního řádu.
Vstupné
Ano, dle aktuálního ceníku.
Jak se tam dostanete
Můžete využít některé z mnoha Táborských parkovišť, nebo se sem dostat hromadnou dopravou (více na www.idos.cz).
Doporučená délka návštěvy
2 hodiny
Doplňující informace
Na sklonku 19. století padl verdikt zřídit mezi Táborem a Bechyní železniční dráhu. Zásluhou „českého Edisona“, Františka Křižíka, byla tehdy prosazena její elektrifikace. O pár let později, v roce 1903, tak mohla zahájit svůj provoz vůbec první elektrifikovaná dráha na území celého Rakouska-Uherska.
Nenechte se mýlit, tímto prvenstvím tu technické zajímavosti nekončí. Již na začátku trati v Táboře bylo při budování nejdříve potřeba přemostit řeku a vznikla zde také elektrárna, která dráhu zásobovala proudem. O tom, že Křižíkova elektrická dráha byla opravdu výjimečná, svědčí i fakt, že jí byly povoleny úlevy. A tak tu zatáčky mohou mít menší poloměr a trať vede terénem se sklonem až 35 promile.
Provoz na trati už prošel modernizací, takže se po ní můžete pohodlně projet i dnes. A pokud byste si chtěli vyzkoušet, jak se tudy jezdilo v dobách našich prababiček, počíhejte si na nostalgickou jízdu Elinkou nebo lokomotivou Bobinka. Probíhají o letních víkednech až do konce prázdnin. Ale pozor, Elinku je nutno rezervovat předem.
Víte, že...
…dráha byla do Bechyně prodloužena až o něco později, v roce 1928, a to díky mostu s poetickým názvem Duha?